Kagum Tarian Melayu Indonesia, Warga Malaysia Belajar Ilmu Tarian di Karimun

Karimun, beritakarimun.com – Pusat Latihan Seni (PLS) Pelangi Budaya Studio terpilih menjadi tempat belajar juru latih tari bersama pelajar-pelajar seni dari Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Putera Segamat Johor Malaysia, hal tersebut disepakati di PLS Pelangi Budaya Studio, Bukit Senang Kelurahan Tanjungbalai Kota Kecamatan Karimun Kabupaten Karimun Kepulauan Riau, Senin siang (11/12).

Ketua Umun Juru latih Seni, Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Putera Segamat, Johor Malaysia, Ismadi Bin mohd Arsyad yang didampingi oleh Guru penolong kanan hal ehwal murid, Aris bin Mohamad Dol mengatakan, pihaknya mempunyai program untuk mengenal budaya antar bangsa.

“Di daerah kami, merupakan Sekolah yang memang terkenal dengan Seni Budaye, Sekolah-sekolah diperlukan program pengantarabangsaan yang keluar langkau dari pade Malaysia (budaya selain di Malaysia) sebab kalau pelajar dia ada sijil yang katenye datang dari pade bukan Malaysia, pelajar tu akan dapat markah extrakulikuler lebih tinggi karena kemahirannye. Make dari pade itu, saye akan merancang murid-murid saye serta para juru latih dari setiap perwakilan sekolah yang juge saye latih untuk dapat belajar seni tari di Pls Pelangi Budaya Studio, Karimun Indonesia.” ungkap Ismadi Bin mohd Arsyad.

Menurut Ismadi Bin Mohd Arsyad, pihaknya tidak hanya melakukan pembelajaran di Karimun saja, namun di Kota lainnya juga ada.

“Sebelumnye pade tahun lepas, saye membawa murid-murid saye ke Jogjakarta untuk belajar tarian Jawa, namun untuk tahun 2018, saye merancang murid-murid saye untuk belajar tarian di Karimun, karena yang saye dengar bahwe tarian di Pelangi Budaya Studio Karimun budaya tariannye beragam. Saye juge pernah membawa murid saye untuk menghadiri jemputan di Padang, Thailand, dan Turki. Saye memang lah juru tari, namun untuk tarian Indonesia saye memang tak mahir, make dari itu kami perlu belajar. Kami akan membawa dua tim untuk belajar, tim pertama yaitu dari para juru latih dari setiap sekolah, dan tim kedua yaitu dari para murid. Semoga kedepan dapat berjalan dengan baik,” jelas Ismadi Bin Mohd Arsyad.

Sementara itu, pimpinan PLS Pelangi Budaya Studio, Ahadian Zulseptriadi S. Sn mengatakan, program belajar yang akan dilaksanakan nantinya dimulai pada bulan Januari.

“Kita sangat apresiasi terhadap juru seni yang ada di Johor Malaysia, kami tentunya menyambut dengan sangat baik niat mereka untuk belajar di sini, mungkin akan mulai kita jadwalkan pada Januari 2018 untuk awal mengajar, semoga hal tersebut juga dapat mempererat jalinan tali silaturahmi antara dua negara tetangga Indonesia dan Malaysia,” ungkap Ahadian.

 

 

Reporter : Nichita Bella
Editor     : Codet Carladiva